de griep de baas

De Griep de baas

De Griep de baas

images-48

.

Er is inderdaad een griepgolf gaande in Nederland.

Gezond eten is kennelijk niet altijd het antwoord.Sommigen eten alles wat los en vastzit, van chips tot aan een pilsje. Die zijn nooit ziek en hebben eigenlijk nooit wat. Sommigen maken zich nooit ergens druk om, kennen dus amper stress. Het is bekend dat stress een grote bron is van ziekte. Door stress schakelt u over op het overlevingsmechanisme van uw lichaam en gaat de energie naar uw spieren in plaats van naar uw spijsvertering en uw immuunsysteem. Ons immuunsysteem verbruikt aardig wat energie, dus het lichaam moet keuzes maken. Als uw spijsvertering door stress plat komt te liggen, verteert u het eten minder goed en kunt u de voedingstoffen niet optimaal benutten.

Om een sterke afweer te hebben is voldoende ontspanning dus een basisvereiste. Goed slapen en flink wat beweging kunnen ook zeer heilzaam zijn voor het immuunsysteem. Dat roken en alcohol slecht zijn voor het immuunsysteem, dat zullen de meesten wel weten. Roken zorgt voor nogal wat vrije radicalen, die weer geneutraliseerd moeten worden door o.a. vitamine C. Elke sigaret kost 25 mg vitamine C. Alcohol trekt onze voorraad aan zink leeg. Zink is een zeer belangrijk mineraal dat onmisbaar is voor een sterk immuunsysteem.

vitaminec_60_groot_595x703 (Small)

Via groenten en fruit kunnen we onze mineralenstatus een flinke boost geven. Het beste is om de nadruk te leggen op groenten, omdat hier veel voedingsstoffen in zitten zonder suiker. Fruit is tegenwoordig erg zoet, waardoor we dit beter kunnen matigen. In de natuur is fruit ook niet het hele jaar door beschikbaar. Nu, in de winter, komen er veel koolsoorten van het land. Deze zijn  zeer rijk aan vitamine C, maar ook aan zwavel. Zwavelhoudende groenten kunnen onze afweer een enorme boost geven. Eet dus lekker veel spruitjes of boerenkool. Wist u dat een mengsel van kurkuma en peper elkaar versterkt en samen heel heilzaam is voor een sterk  immuunsysteem? Ook groene thee kan volgens onderzoekers het immuunsysteem stimuleren.

Dan is het nog heel belangrijk dat de darmen optimaal werken. Het immuunsysteem is voor 80% afhankelijk van een gezonde darmwerking. In de darmen zit nogal wat lymfe weefsel, waardoor het immuunsysteem getraind wordt. Het eten van voedsel dat niet bij u past kan de darmen irriteren. Ook het nuttigen van teveel suiker, alcohol of bewerkt voedsel kan de darmen sterk in kwaliteit achteruit doen gaan. De verkeerde darmbacteriën kunnen hierdoor gaan woekeren met een ziek of lekkende darm als gevolg.

Veel mensen beginnen pas met het slikken van vitamine C of het eten van fruit als ze een griepje of verkoudheid voelen opkomen. Eigenlijk is het dan al te laat. Het immuunsysteem heeft dan al een achterstand en draait op volle toeren.

Voorkomen is in dit geval echt beter dan genezen. Het schijnt zo te zijn dat ons lichaam continu in strijd is met ziekteverwekkers. Gemiddeld proberen er telkens 7 ziekteverwekkers binnen te dringen. Een bekend fenomeen is dat als uw immuunsysteem verzwakt is, u dan opeens een koortslip krijgt of een aften uitbraak.

De meeste mensen denken dat alleen vitamine C nodig is voor een sterk immuunsysteem. Hoewel er wel een sterke link is, is de link met aminozuren en het afweersysteem nog veel groter. Zo is het aminozuur lysine heel belangrijk voor de afweer, maar ook glutamine. Glutamine is een brandstof voor het immuunsysteem. Zeker bij stress komt het immuunsysteem brandstof tekort en dan kan glutamine een mooie aanvulling zijn. Glutamine is ook betrokken bij de vorming van een sterk darmslijmvlies en dat vindt ons immuunsysteem ook heel prettig.

Sommige mensen worden extreem bang voor virussen en bacteriën, maar dat is niet nodig. Kijk bijvoorbeeld eens naar leerkrachten. Het is opvallend hoeveel startende leerkrachten vaker met ziekte te maken hebben dan de oude rotten in het vak. De beginnende onderwijzers doen alle ziektes met de kinderen mee. Na een aantal jaren wordt de gevoeligheid voor de ziekte minder, omdat het immuunsysteem beter getraind is. Hoe meer u vermijdt, hoe gevoeliger u dus voor sommige virussen kunt worden. De toenemende hoeveelheid kinderen met allergieën zou ook wel een kunnen komen doordat we zo hygiënisch leven.

Nog even over de invloed van stress op onze gezondheid. Hoe u tegen de wereld aankijkt, kan bepalen hoeveel stress u ervaart. Als u veel gedachten hebt met als basis angst, boosheid of haat, kan dit uw fysieke gesteldheid verzwakken. Er worden dan tal van hormonen (zoals cortisol ) aangemaakt die afbrekend werken. Gelukkig is het omgekeerde ook waar. Hoe meer positieve gedachten u hebt, hoe meer gelukshormonen u aanmaakt. Uw geest ziet vooral waar u uw aandacht op focust. Heeft u wel eens gelet op de hoeveelheid rode auto’s op de weg? Hoe meer u erop let hoe meer rode auto’s er lijken te rijden. Uw geest ziet vooral waar u uw aandacht op focust. Probeer daarom zoveel mogelijk naar de mooie kanten van het leven te kijken, dat maakt het leven niet alleen leuker, het is ook nog eens goed voor uw immuunsysteem!