Koolhydraatverslaving

Het zal u misschien verbazen maar ook het eten van verkeerde en ongezonde voeding, kan een lichamelijke oorzaak hebben. Sommige mensen met overgewicht kiezen steeds voor koolhydraatrijke voeding omdat zij zich daar emotioneel beter door voelen. De neurotransmitter serotonine (serotonine is een gelukshormoon) lijkt iets te maken te hebben met deze ongezonde voedingskeuzes.

Mensen met een te laag serotonine niveau zijn sneller geïrriteerd, somber en minder goed tegen stress bestand. Door het eten van koolhydraatrijke voeding produceert hun lichaam meer serotonine waardoor zij zich op het emotionele vlak beter voelen. Misschien heeft u zelf ook opgemerkt dat u meer koolhydraatrijke voeding eet als u verdrietig, somber of gespannen bent. Dan is een koolhydraatarm dieet bijna een onmogelijke opgave en dus geen optie om gewicht te verliezen. Want u bent letterlijk “verslaafd” aan koolhydraten.

Herken een koolhydraatverslaving bij uzelf

U kunt bij uzelf een koolhydraatverslaving herkennen als voeding zoals koek, ijs, chips, patat, brood, fruit, kortom alle koolhydraatrijke voeding , een erg grote verleiding voor u is. Hoe u ook uw best doet, u kunt deze voeding niet lang laten staan. Bovendien voelt u zich ook niet meer zo prettig als u minder van deze voedingsmiddelen eet. Wanneer daarbij uw behoefte aan koolhydraatrijke snacks groter is wanneer u somber of verdrietig bent dan zou het kunnen zijn dat u een koolhydraatverslaving heeft.

Als u een koolhydraatverslaving heeft is een dieet waarbij u weinig of geen koolhydraten eet een constant gevecht. U snakt tijdens het dieet naar koolhydraatrijke voeding. U probeert zich  aan het dieetvoorschrift te houden, maar uiteindelijk wordt u geïrriteerd, humeurig, of verdrietig. Kortom met een koolhydraatverslaving houdt u een koolhydraatarm dieet niet vol.

Klachten bij koolhydraatverslaving

Om vast te stellen dat u een koolhydraatverslaving heeft kunt u de onderstaande symptomen gebruiken. Hoe meer zaken u uit deze lijst herkent hoe groter de kans is dat u een koolhydraat verslaving heeft.

Vaak voorkomende klachten

  • U bent gedurende de dag regelmatig op zoek naar koolhydraatrijke versnaperingen
  • Als u koolhydraatrijke voeding laat staan merkt u dat aan uw humeur en uw omgeving weet direct dat u weer een dieet probeert vol te houden
  • U lust graag gerechten met pasta, aardappels of rijst en een dag zonder brood kunt u zich niet voorstellen
  • Een dieet met weinig koolhydraten, zoals Atkins of ‘dokter Frank’ is voor u niet vol te houden, omdat u zich na verloop van tijd niet prettig meer voelt of ronduit depressieve gevoelens begint te ontwikkelen.
  • Als u zich onrustig voelt, verdrietig of boos bent zou dat voor u een aanleiding kunnen zijn om extra te snoepen. Een stressvolle situatie kan voor u ook aanleiding zijn om te gaan snoepen
  • U bent niet depressief, maar ook niet echt gelukkig met uw huidig leven

Minder voorkomende klachten

  • U neemt liever een stuk chocola, een koekje of chips dan een plak komkommer als tussendoortje.
  • U moet een weerstand overwinnen om wat aan lichaamsbeweging te doen
  • U denkt dat u psychische problemen heeft en dat u die ‘opeet’
  • U ziet vaak ergens tegen op en maakt zich snel zorgen
  • Als u terugkomt van een vakantie bent u een paar dagen wat neerslachtig/ heeft u een ‘dip’
  • Het voorjaar en de zomer vindt u prettiger jaargetijden dan de herfst en de winter

Risicogroepen met een verhoogde kans op koolhydraatverslaving

Als u tot een van de volgende groepen behoort dan heeft u een grotere kans op een koolhydraatverslaving

In uw familie komen mensen voor die

  • in meer of mindere mate last hebben van depressiviteit
  • antidepressiva gebruiken
  • veel koolhydraatrijke voeding eten

Als u last heeft van

  • PMS (premenstrueel syndroom)
  • een lichte winterdepressie of
  • boulimie