Oerslank

Oerslankproduct-oerslank

Stappenplan

Overgewicht kent een groot aantal oorzaken. In het stappenplan van Oerslank begin je met het veranderen van de drie belangrijkste factoren die je lichamelijke situatie beïnvloeden.

Om een gezond gewicht te bereiken, zul je een aantal zaken zelf moeten uitproberen. De oorzaak van je overgewicht bepaalt uiteindelijk bij welk van de drie belangrijkste onderdelen je begint. Wanneer je je voedings- en je bewegingspatroon tegelijk verandert, is de kans van slagen het grootst.

Lukt dit je niet, doe het dan stap voor stap zoals het beschreven staat in dit stappenplan. Voor de één is het makkelijker om de voeding aan te pakken, de ander start liever met bewegen. Doe wat jij het prettigste vindt. Het maakt niet uit waar je begint, als je maar begint.

STAP 1
Verander je voedingspatroon

Het veranderen van je voedingspatroon van traditionele hedendaagse voeding naar oervoeding lijkt heel moeilijk. Vrijwel iedereen die de overstap gemaakt heeft, zegt nadien dat het moeilijker lijkt dan het is. Je lichaam weet eigenlijk precies welk voedsel bij je past. Als je gezond eet, voel je je veel prettiger en blijer dan wanneer je iets eet wat niet bij je past. Uitgebreide informatie over de diverse variaties oervoeding vind je in het boek Oerslank.

In het onderstaande schema kun je zien hoe je stap voor stap je levensstijl kunt aanpassen. Wanneer de aanpak niet werkt kun je verder puzzelen met de puzzelstukjes in het tweede deel van het boek Oerslank.
Je start met de basis oervoeding, zoals staat beschreven in Oerslank. Er zijn veel boeken met lekkere recepten, kijk hiervoor bij recepten.
Lukt het om met de basis oervoeding gewicht te verliezen kun je hiermee doorgaan totdat je op je streefgewicht bent. Daarna kun je overstappen naar de milde oervoeding. Deze oervoedingsvariant bevat meer koolhydraten en is minder streng dan de de basisoervoeding. Er worden een aantal zuivelproducten gebruikt en wel iets nachtschadeplanten en peulvruchten. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien je deze producten verdragen kunt.

 

Heb je met basis oervoeding geen succes, dan kun je proberen of je met de koolhydraatbeperkte oervoeding wel resultaat bereikt. Verminder het koolhydraatgehalte in de voeding, eet minder zoet fruit, en verminder de hoeveelheid zetmeelrijke groenten zoals zoete aardappel, wortelen, knolselderij en pastinaken. Eet geen graanachtigen zoals boekweit, rijst of quinoa.