Verminderd verzadigingsgevoel

Lichamelijke oorzaken kunnen ook bij u succesvol afvallen in de weg staan. Heeft u er bijvoorbeeld wel eens bij stilgestaan dat hongergevoelens een lichamelijke oorzaak kunnen hebben? Het kan namelijk zo zijn dat de verzadiging signalen die het lichaam afgeeft, te laat of niet goed opgemerkt worden en dat u daardoor honger blijft houden. Een verminderd verzadigingsgevoel kenmerkt zich doordat u kort na de maaltijd merkt dat u toch weer teveel gegeten heeft of doordat voeding de hele dag een grote verleiding voor u is. Dat is heel vervelend als u een dieet volgt waarmee u gewicht wilt verliezen.

Wat kan er mis gaan met uw verzadigingsgevoel?

Leptineresistentie

Uw lichaam probeert zo goed mogelijk uw energiebalans in evenwicht te houden. Als u over voldoende vetreserves beschikt worden er signalen in de vorm van hormonen naar de hersenen gestuurd. Deze hormonen melden dan dat het wel goed zit met uw vetreserves. Uw lichaam geeft dan aan dat u het wat eten betref rustig aan kunt  doen. Leptine is hierbij een belangrijk hormoon. Leptine is een hormoon dat uw lichaam laat weten hoe u er qua vetreserves op de lange termijn voorstaat.

Bij mensen met overgewicht zijn de hersenen soms ‘doof’ geworden voor het signaal dat leptine afgeeft. Dit noemen we leptineresistentie. Bij leptineresistentie blijft u zich op eten richten, ondanks de vetreserves die in uw lichaam zijn opgeslagen. Leptineresistentie veroorzaakt geen honger. Het hormoon ghreline, dat door de maag aangemaakt wordt, is verantwoordelijk voor uw hongergevoel.

Een Leptineresistentie werkt heel subtiel. Door een leptineresistentie kunt u namelijk aan verleidelijke voeding bijna geen weerstand bieden. Denk maar eens aan de geur van versgebakken brood of stelt u zich de uitgestalde hapjes op een feestje voor. U heeft geen hongergevoel maar deze externe visueel en geurprikkels zijn voor u voldoende om toch te eten.

Vertraagd of onvoldoende verzadigingsgevoel

Het lichaam beschikt ook over een directe manier om u te vertellen dat u genoeg heeft gegeten. Dit gebeurt via een groot aantal signalen die door de maag en darmen worden afgegeven. Terwijl u eet stuurt de maag signalen naar de hersenen die u duidelijk maken wanneer u genoeg heeft gegeten. Als u lichaam vindt dat u genoeg heeft gegeten wordt de maaglediging vertraagd zodat u een vol gevoel krijgt. U gaat langzamer eten, pikt de lekkerste stukjes er nog uit en stopt. U bent verzadigd.

Bij sommige mensen met overgewicht kont dit verzadigingsgevoel te laat. Dat kan veroorzaakt worden doordat  te snel eet, maar ook doordat uw lichaam te weinig verzadigingssignalen verstuurt.

Bij zowel de signalering die u laat weten dat u genoeg vetreserves heeft als de signalering die u laat weten dat u genoeg heeft gegeten kunnen veel zaken misgaan. gelukkig zijn deze problemen goed te behandelen.

Klachten bij leptineresistentie en bij verminderd verzadigingsgevoel

Leptineresistentie

  • U bent de hele dag met uw aandacht bij eten
  • U kunt lekkere voeding niet weerstaan, ook al heeft u geen honger

Vertraging verzadigingsgevoel

  • U voelt een minuut of 15 na de maaltijd dat u eigenlijk te veel heeft gegeten
  • U blijft dooreten tijdens de maaltijd omdat u het lekker vindt smaken terwijl het normaal zou zijn dat u in de loop van de maaltijd uw eten minder lekker gaat vinden. Gedurende de maaltijd blijft u met dezelfde snelheid eten in plaats van dat u steeds langzamer gaat eten